Billeder Adoption Lykkespreder Links Familien

Til forsiden

Ned gennem Lillebælt for vinden

Her kommer snart en lille beretning fra vores første sommerferietur med FREEDOM.........

Freedom - en Jeanneau 25 Sangria - blev købt lige efter påsken 06, kort tid efter vores gamle motorbåd Freedom III var blevet solgt.

Efter at have "testet" og udbygget vores evner som sejlskibssejlere, besluttede vi at taget på en 14 dages tur ned gennem lillebælt, med Årøsund som sydligste mål. Der skulle vi efter planen besøge ungernes mormor og morfar.

DAG 1: Endelig var det blevet sommerferie, og vi tog ud på vores 1. længere sejtur i FREEDOM, og vi sejlede mod Mårup Havn (Samsø) hvor vi ville tage 1. overnatning. Vinden var imod sejlretningen, men det tog ikke modet fra os, for det skulle overvindes ved at vi krydsede. Det tog tid, og vi landede v. Samsøs nordspids sent om aftnen, og startede motoren for at nå tættere på Mårup, men vi valgte at ankre op ud for Mårup Havn. Vandet og vinden var kanon til en overnatning for svej

DAG 2: Vi vågnede op til havblik med en lille smule vind. Da vi var vågnet, satte vi sejl, for at sejle mod Juelsminde. Her ville farmor og farfar stå klar med aftensmad når/hvis vi nåede frem. Turen nord om Endelave voldte lidt besvær med vind fra syd, men vi fik os da snirklet forbi Svanegrund og Endelave..... God tur igen. Og velankommen til Juelsminde mødte vi "aftensmaden".

DAG 3: God nat - og så op... forude ventede en lang tur - helt til Middelfart. Men efter de første dage var vi blevet dygtigere. Vi sejlede ud inden ungerne stod op, så dem så vi først et stykke fra land. Ned mod "Tragten" (indsejlingen til Lillebælt) v. Fredericia fik vi en due ombord - på mastetoppen. Det var lidt sjovt. Den dykkede ned på masten, og sad der et par sømil. Næste "hurdle" - Broerne - blev passeret med fin stil. På vejen til Middelfart ville vi lige ligge for svej v. Fænø, men der var som altid en del strøm, og heldigvis kom en lille båd og trak os af grunden.... ;-) Havnen i Middelfart var i god stand, med helt nyt servicehus med bad, toilet og vask. Godt med lidt bad efter den lange tur.

DAG 4: Middelfart Lystbådehavn er klart en vinder. Vi nød at være der. Dagen efter stod vi ud for at komme til Årøsund, hvor vi skulle besøge Mormor og morfar der lå på camping få km fra Årøsund. På turen til Årøsund forsvandt vinden næsten, og derfor var vi væsentlig længere om turen end vi havde regnet med. Noget vi oplevede flere gange.... På turen strøg Nicolai's hat i vandet... Da vi ankom til Årøsund fandt vi hurtig en fed plads tæt på land. På turen havde vi haft lange bukser og trøjer på, men i land var der omkring 30 grader.

DAG 5 & 6: Vi lå i Årøsund i 2 dage, hvoraf den ene blev brugt på Haderslev Næs Bibelcamping, hvor Mormor og Morfar lå. Årøsund er en skøn havn, med gode forhold. Vi mødte endvidere en familie som Mai-Britt kendte fra tidligere. De sejler motorbåd. Sært at vi er færdige med motorbåd foreløbig....

DAG 7: Vi skulle videre, og efter div. opslagsværker, skulle Assens Lystbådehavn have en skøn legeplads til ungerne. Vi sejlede ud tidligt fra Årøsund, og ankom til Assens da sejlerene der først var ved at sejle ud. Men AK - legepladsen var blevet lukket af tilsynet på grund af alder. ØV ØV ØV. Men vi tog en tur i byen for at fylde vores forråd op efter en uges tid på vandet. Skønt med en bytur. Vi nåede også at bade lidt på stranden, selv om vinden var imod. Aftensmaden blev indtaget på havnens grill til stor glæde for de yngste

DAG 8: Nu skulle vi til at vende snuden/stævnen nordpå igen. Turen fra Assens skete for god vind, og vi forventede at det ville gå glat. Vi havde aftalt at skulle mødes med min lillebror Gunner, hans kone og søn i Middelfart, så det var bare afsted. Men men vinden lagde sig helt ½-vejs, og vi måtte - sammen med mange andre sejlere - starte motoren op, for overhovedet holde "middelfart". Lillebælt er smuk, fyldt med vige, skove og ikke mindst marsvin.

DAG 9: Fra Middelfart skulle vi prøve at lande i Fredericia, evt. med besøg hos/af min svigerinde. Vi så frem til at skulle sejle under broerne igen, men selvom vinden var med, var strømmen imod... vi måtte igen tage motoren til hjælp, da strømmen tog kommandoen over FREEDOM. Fredericia Havn er forfalden, men vi hyggede os alligevel med en indkøbstur og en tiltrængt is. Vi fik også turens første regnbyge..... Meget få både i lystbådehavnen, men jollerne var der mange af. Sikkert på grund af de mange torsk der bliver fisket op af vandet ved og mellem broerne. Det har vi tidligere nydt meget godt af, men ikke denn gang.

DAG 10: Næste mål var Hov, som vi ville nå - evt. med en overnatning i Juelsminde. Men vinden var med, så da vi nærmede os Juelsminde, besluttede vi at tage helt til Hov. Det var en skøn tur, også selv om vinden lagde sig igen over middag. MEN det gav os lyst til at prøve spiler for første gang. Ok, min storebror og jeg havde prøvet uden særlig megen held, men kort inden vores tur havde jeg snakket med ham vi havde købt FREEDOM af, og med ham og snakken i tankerne lykkedes det at få spileren sat, så i stedet for 2 kn blev det mellem 4-5 kn... FEDT.

Hov blev indtaget, selv om tungen skulle placeres lige i munden da renden fra syd skulle anløbes og gennemsejles..... en udfordring, men bestået. I Hov ligger lystbådehavnen lige ved byen, og det benyttede vi os af, bla. med friske rundstykker den næste morgen - FEDT.

DAG 11: Da vi skulle fra Hov opstod besætningens største krise. Fra Hov sejler der færger, der - når man ligger ved siden af dem - er KÆMPESTORE. Men vandet er stort, og der var plads til os begge. Turen gik så til Tunø... skøn tur. I Tunø var der mange både, men det er en længere historie, som I kan få hvis I vil. Vi besluttede os ret hurtig for kun at være på Tunø en overnatning og efter aftale med nabobåden planlagde vi at afsejle når deres venner (der var på vej), ville ankomme næste formiddag. Aftnen brugte vi på en tur rundt på øen. Det var en skøn tur - en tur vi arbejder på at gentage igen snart - den modsatte vej rundt.

DAG 12: Nu skulle det være godt at få vind i sejlene, og så komme hjem. Det havde været en TOTAL KANON tur, men vind.... det var der igen ingenting af:

Vi satte kurs mod Moesgaard Strand med motor... og her nød vi nogle skønne timer, med gummibåden til land. Da vi havde fået middagsmad trak vi sejlene op i lidt vind der var var kommet til, og så gik det ellers hjem - hvor storebror Mogens ventede med bilen... Dette var en helt fantastisk tur - godt 80 sm (i fugleflugt) "næsten" uden benzinos.. næsten...

Nu er vi sejlere - vi har bevist at vi kan sejle ud af havnene, sejle mellem 2 punkter, og lande i havn, uden skader på hverken andre, os eller FREEDOM - - DET ER FRIHED!!!!!!!