Billeder Adoption Lykkespreder Links Familien

Til forsiden

Her vil du finde vores log for sejlads med vores elskede FREEDOM - en Jeanneau 25 Sangria

Vi har hjemme på Egå Marina

På billedet vores Jeanneau 25 Sangria indkøbt april '06. Klik til ferie sommeren 2006

Sommerturen 2007 gik FYN RUNDT

Herunder kan læses log fra turen Fyn-rundt sommeren 2007.

Sådan blev turen: Egå Marina - Hov - Brejning (3 overnatninger) - Middelfart (1 nat)- Årøsund (3 overnatninger) - Fåborg (2 overnatninger) - Stella Maris - Svendborg (2 overnatninger) - Rudkøbing (1 overnatning) - Lundeborg - Nyborg (2 overnatninger) - Kerteminde (2 overnatninger) - (Samsø) - Hov (1 overnatning) - Egå Marina

(skrevet 27 juli 2007 efter at være kommet hjem)
Så er vi landet i Egå, og vi har sovet første nat i 3 uger i vores egen seng - SKØNT.
Kerteminde: Vi havde en god tur i Sund Og Bælt, og om eftermiddagen kom faster Inge fra Odense. Hun var/er heller ikke søstærk, så da hun mærkede hvor båden rullede som den gjorde hele tiden i Kerteminde, så ønskede hun at sidde udenfor, da mavens indhold sejlede rundt. Rigtigt hyggeligt var det med hendes besøg.
Turens næstsidste træk fra Kerteminde til Hov vil vi sent glemme.... Vinden lovede frisk vind men aftagende, men ja, der blev i området målt 11 m/s så det var ikke et vejr vi sejler ud i igen. Da vi rundede Fynshoved blev bølgerne store, og vi fik flere af vandsprøjt ind over båden. Vi besluttede dog at komme til Jylland i stedet for at søge op øst for Samsø, da vejret ikke skulle blive bedre de efterfølgende dage. Der var søsyge blandt besætningen, men efter godt 8 timers gynggang nåede vi Hov havn, hvor vi fandt en god plads Der blev tidlig sengetid.
Torsdag middag kom Farmor og Farfar med Pizza, og det var bare super. Ungerne tog med dem hjem, så de lidt hurtigere kunne få fast grund under fødderne.
Da de var kørt satte vi nordpå - i en supervind, så efter kun 3½ time kunne vi sætte trosserne på vores plads på Egå Marina.
Vi har haft 3 gode uger, med masser af hygge, og en tur med mange oplevelser.

(skrevet 23 juli 2007)
Så blev det Kerteminde. Sært... Vi vidste godt at der omkring d. 20 var faldet en mand i vandet der var på tur med sin kone, og han var ikke blevet fundet igen. Med dette i baghovedet tog vi afsted.
Det var spændende hvordan turen ville gå, og især turen under Storebæltsbroens Vestbro var i tankerne. Men det gik fremragende, vi sejlede under broen mellem pille 55 og 56 hvor der var godt 2 meter i overskud. Også vinden kunne drille med alle de bropiller men vinden slap kun sejlet i 10-20 meter, hvilket gjorde at vi sagtens kunne drive under broen uden at skulle have motoren tændt. Nord for broen var der en del bølger, som var langt størrer end vinden kunnen lave. Men trods det så havde vi en kanon tur.
På havnen var noget af det første vi så et opslag om at holde udkik efter John, han som var/er savnet. Det er sært at skulle tænke på at vi kan være dem der finder ham på vores tur videre nordpå.
I morgen tirsdag tager vi sikkert på FJORD & BÆLT CENTRET, for at se lidt på marsvin og sæler. Til aften komme Faster Inge og Faster Anne på besøg. De har aldrig set vorse elskede skude, og den glæder vi os til at vise dem.

(skrevet 23 juli 2007)
Jo vi havde et godt døgn i Rudkøbing, og som skrevet tidligere så tog vi afsted tidlig d. 21. Vinden var i SV hvilket gav os en god fart op gennem Rudkøbing Løb og videre op mellem Fyn og Langeland. Da vi omkring middag nåede til Lundeborg besluttede vi at tage et nap mere, og satse på at nå Nyborg. Dette viste sig at være helt i top af 2 grunde: 1. vejret søndag d. 22. skulle blive en "overliggerdag" da der var stormvarsel for Bælthavet, samt der kom masse af vand. 2. Lokale i Nyborg kunne fortælle at der samme weekend var havnefest, hvorfor der var overfyldt i havnen med 5-7 på siden af hinanden...
Søndag - ja, kl ca. 9 begyndte det at regne, og det stoppede først hen på aftenen. Thomas og Anette fra Lystrup som havde ligget i telt i Kerteminde til om morgenen, var taget til Blåvand, og kunne meddele at der skinnede solen da de satte telt op der, og de nød varmen og stilheden.... Jo selv om det er et lille land vi bor i kan vi stadig opleve store vejrmæssige forskelle. Dagen blev gennemlevet i kahytten, med levende lys og lange historier om Emil.
Mandag morgen stod vi op omkring kl. 7.30 og spiste morgenmad - varme kryderboller, som tog livet af en rokketand hos Monica - og efter tog vi afsted mod Kerteminde

(skrevet 20 juli 2007)
Nu er vi kommet til Rudkøbing Lystbådehavn på Langeland. Vi valgte at tage herned for at se om alt det gode Mogens siger om havnen er sandt Vi kom godt fra Svendborg i håb om vind til vores sejl, men ja, vi sejlede nok med motor 7 ud af de 9 sm som turen var i dag. I selve renden under broen til Rudkøbing var der megen strøm - vel op mod 3-4 kn. Når motoren gik hvad der normalt svarer til 5-6 kn så sejlede vi kun godt 2 kn. Men i havn kom vi - og der var masser af plads. Skønt med plads nok, og masser af sol. Efter en tur i byen, hvor vi blandt andet købte en udskiftning for vores kogekedel der i Svendborg sendte røgsignaler, så er vi nu tilbage på båden, og skal om lidt have pustet luft i gummibåden, som skal sejle for første gang i vores ferie.
I morgen satser vi på at gå nordpå - op mellem Langeland og Fyn, og hvor langt vi når komme an på om vinden bliver som lovet - fra Vest. Gør den det, er der mulighed for at vi når et godt stykke. Ellers lander vi nok i Lundeborg eller Lohals.

(skrevet (færdig) d. 20 juli 2007)
Så er vi ankommet til Svendborg. Vi ligger i den gamle industrihavn, bag værftet. Det hører vi en del gange i løbet af dagen. Vi ankom lidt i 12, og da klokken faldt i slag, fik vi første sirene, som tegn på at arbejderene på værftet var berettiget til deres klemmer.
Turen hertil fra Fåborg var det rene svier. Vi satte alle sejl i udmundingen af Fåborg Lystbådehavn, og satte kursen ned gennem Fåborg Fjord. Det var en tur med mange waypoints, så det var sjovt om alle punkterne var skrevet ret ind i vores GPS. På nær en enkelt var der står på det, og med vinden ind fra SV, så var der dømt fuld fart på. Det gik kanon, selv om der var megen trafik. Mange både satte ud fra Fårborg, sammen med et par færger.
Turen gennem Svendborgsund blev sejlet sammen med mange andre, også en del gamle skuder, som vi tog et par billeder af. Stella Maris blev lagt bag os på bagbords side, og ja, vi droppede at ligge til der, da der var megen strøm i vandet. Ved ankomsten til havnen fandt vi en af de sidste pladser, hvor vi lagde til med broen på bagbords side. Inden længe var vi pakket ind af en båd på ydersiden.
Torsdag aftalte vi at mødes med et hold af vores venner fra Lystrup på Egeskov Slot. Vi tog bussen frem og tilbage, og havde en skøn tur sammen med dem og deres unger. Men vi så vist kun en lille del af området, så der må vi til en anden gang igen. Da vi kom hjem var den ene båd skiftet ud med 2 andre.

(skrevet 16 juli 2007)
Så er dagen ved at være slut, og vi sidder nu Fåborg Havn, hvortil vi kom efter en stille sejlads fra Årøsund. Turen blev igen for motor, da det lidt vind der var kom direkte fra SSØ som også er den retning vi skulle bruge. Nu er vi så her, i en havn der er mange andre der også gerne vil være i. Siden vi kom kl. 1830 er der nok kommet 30-50 både mere, og mange af dem er kommet til at ligge "lag-på-lag".
De sidste dage har vi ligget i Årøsund, og det har været godt. En skøn havn at være i, og vi har også nydt at være børnefri et par nætter. Ungerne nød også at være hos mormor og morfar. :-)
Mandag kl. 9 var vi til fødselsdag hos tvillingerne fra Brændstrup Hanna og Christina der blev 10 år i dag. Nu er det så blevet Sydfyn, og Fåborg vors hjem de næste par døgn.

(skrevet 15 juli 2007)
Lige en lille hilsen, her lige før natten bringer mørke og sikkert også torden. Vi har nu ligget 2 døgn i Årøsund, og det har været godt igen i år. Lørdag var vi hele dagen på Haderselv Næs bibelcamping, og ungerne blev så natten over hos svigerforældrene, så efter aftenmødet tog vi på båden i svigerforældrenes nye Suzuki Grand Vitara.. fed bil.
Søndag tog vi igen ind på Bibelcampingen, for at være sammen med Svigerforælrene, og deltage i familiemødet. Til aften tog vi to gamle på båden, og gik en lang tur ind til Gammebro Camping. Skøn aften - her inden vi efter morgenkaffe tager afsted til Fårborg.
Vejret lover nogenlunde, så hvis vi kan holde varmen ud, så satser vi på at smide trosserne til middag... med kurs SØ.

(skrevet 13 juli 2007)
Vi vågnede til lyden af våd båd... og vådere blev den. Vi puttede os godt i soveposen, selv om vi havde besluttet at sejle tiligt. Vi kravlede ud af køjerne omkring kl. 8, og efter lidt morgenmad klarede det lidt op. Vinden havde vi brugt op, for der var overhovedet ingen vind. Så afsejlingen ud af Middelfart Lystbådehavn og Fænøsund foregik for motor. Da vi nåede lillebælt satsede vi på at vinden skulle bærer os nedaf, men ak..... turen helt til Årøsund foregik for motor, på næsten havblik. Med en fart på ca. 4,5 kn, nåede vi til Årøsund til kl. 14.30. de sidste 2 sm regnede det.. vores første sejltur i regn.. men ellers skøn havn, hvor vi fik en plads helt inde under land, tæt på wc m.m. Gensynet med sidste års sydligste havn gjorde godt. Da vi var fortøjret klarede det helt op, og nu skinner solen fra en næsten skyfri himmel, og temperaturen er til bare ben og arme.
Her skal vi ligge til mandag middag, hvor planen nu er at sejle til Fåborg. Vejret i.flg. DMI bliver hårdere på tirsdag/onsdag, så efter børnefødselsdag mandag formiddag på Haderslev Næs Biblecamping, går turen mod SØ.

(skrevet 12 juli 2007)
Så blev det afgang fra Brejning havn. Vejrudsigten var faktisk OK, men fakta var noget mere blæsende. Vi strøg ud af Vejle Fjord med op mod 6,5 kn,. Bølgerne var i ryggen, men lige lidt hjalp det. Ungerne syntes det var lidt for meget, og inden vi runde Trældenæs for enden af fjorden, måtte konen også melde pas. Ned gennem Tragten mod Lillebælt var vinden drejet mere i SV, hvilket gjorde at den forventede ro på bølgerne udeblev. Da vi gik ind i Lillebælt satte vi hastighedsrekort. 8,5 kn. OK - der var godt nok en hel del medstrøm, så det er nok stadig den opnåede fart tidligere på dagen - 7,6 kn - der er mere ægte. MEN vi kom da ned gennem Fænøsund, og landede i fin stil på en god plads i Middelfart. Når man betaler for overnatning, bliver der udleveret busbilletter til bycentrum. Der tog vi ned, for at handle lidt ind. Godt med lidt afbræk og rolig grund under fødderne.
Hvis alt går som det ser ud til, så sejler vi til Årøsund i morgen fredag. Her skal vi mødes med gode venner og svigerforældrene.

(skrevet 11 juli 2007)
Mandag i uge 28 sejlede vi kl. 7 fra Egå Marina, med kurs sydover. Vinden var i vest, 8-10 ms. Derfor var det med sejlet ud over bagbord og der hang det til vi var syd for Hov/nord for Endelave, hvor vi første gang måtte krydse for at få retning ned over SØGRUND. Derefter besluttede vi at sejle direkte til Brejning Havn, altså sprang over både Hov og Juelsminde. Det gik strygende, og vi nåede indsejlingen til Vejlefjord omkring kl. 18, men her fik bølgerne "medvind" helt inde fra fjorden, hvorfor vi strøg sejlene, for i løbet af 1½ time at afslutte 13 timers nonstop tur. Kl 20 lagde vi til i en helt nyrenoveret havn, hvor vi blev vist rundt af en lokal bådmand. ALt var nyt, selve havnen var bygget totalt om i vinteren 05/06, og et kanon resultat. Se evt. Brejning Havn
Her lå vi så i 3 overnatninger hvor vi de 2 dage var på Mørkholt Bibelcamping, hvor der var familiecamping. Gode venner hentede os og havde sørget for forplejning. FEDT... Nu er det blevet onsdag aften - ungerne er lagt til at sove, og vi planlægger at sejle til Middelfart i morgen torsdag. Her lå vi 2 gange i 2006, og ser frem til et godt besøg der igen.

Weekenden d. 9-10 Juni

Efter besøg hos gode venner i Lystrup, gik vi ombord på FREEDOM ca. kl. 21.30 lørdag aften. Da ungerne var puttet ville jeg lige flytte lidt rundt på nogle taljer og tov, men så at 3 unge knægte sejlede ud i en båd der ikke virkede som deres egendom, og kort tid efter var 3 voksne fra "terrassen" ved Havnehøkeren på vej efter dem. Efter en kort jagt fik de dem på slæb ind. Hvad der skete med dem ved jeg ikke, men glæder mig til at høre "sladder om det".

Så blev det kaffetid - kl. 00.00 på havnen, kaffe udendørs.

En god nat - og så op til friske rundstykker og basser, for efter morgenmaden at sætte kursen ud på vandet. Ungerne syntes det gik for langsomt, så derfor valgte vi at ankre op ved Skødshoved, hvor gummibåden blev pustet op, og de tre yngste fik sig en dukkert.

På turen kom vi det tætteste vi har været på at sejle med delfiner. Marsvinene var rundt om os, og en enkelt gang fulgte de os helt tæt - under 3 meter fra båden. Og da ungerne på turen hjem sad i gummibåden svømmede de helt hen til dem, og pustede helt tæt på dem. Og billederne af marsvinene??? ja, som altid lå kameraet godt og sikkert i båden, så inden vi fik det hentet op, var "hvalerne" væk.

Om eftermiddagen kom nogle gode venner fra Silkeborg for at sejle med os en tur. Ja, igen kan vi kun være taknemmelige over vores båd, og ikke mindst vejret, og selvfølgelig også over vores havn. Dagen sluttede med gril på havnen....

2. pinsedag d. 28-5

Vi havde aftalt kapsejlads med "ANNA KIRSTINE" af Egaa, men vinden var ikke til race.... og landet omkring os forsvandt også i tågerne.

Kr. Himmelfartsferien 2007.

Vi havde længe ventet på at vejret og ikke mindst vejret skulle give os mulighed for en tur til TUNØ, og endelig troede vi på at nu kunne det lade sig gøre. Fredag formiddag gjorde vi os klar, og tog så afsted til Egaa Marina, hvor vores elskede FREEDOM lå klar til turen. Men nej, vinden målte 8 ms og 12 i stød, så vi vendte hjem, fast besluttet på at lørdag skulle vi afsted. Lørdag blæste det også, og derfor besluttede vi at tage afsted lørdag aften, og ved ankomst til Egaa kom min storebror i land, med melding om at det blæser altså en del, og bølgerne er store. Vi tog afsted, men vendte hurtigt om igen. Overnatning i havn, fast besluttet på at tage afsted søndag morgen tidlig, og som tænkt så gjort. Afsted kl. 7, men store bølger, men god vind. Turen var målt til ca. 17 sm, og da de f ørste 8 var tilbagelagt kastede datteren op, og kort tid efter meldte sønnen at det var noget bras... Vi besluttede at det ikke var tiden for turen til - og gåtur rundt om - TUNØ, så vi sejlede til "Den permanente" hvor middagen blev indtaget. Alt i alt en god tur rent teknisk, men bøvl rent søsygemæssig.

Sæsætning af Freedom - skete lørdag før palmesøndag

fed tur sammen med Storebror m. familie til Kalø Slotsruin. Ankring v. ruinen, og vandretur på slottet. Skibshunden DINA var med, men den var/er knap så søstærk. Faldt overbord ved hjemkomst til havnen.

stregtegning af en Jeanneau 25 Sangria GTE.